TIPS, FEITJES EN WEETJES

Het Voedingscentrum heeft een aantal feitjes en weetjes beschikbaar gesteld bij elk verhaal in het boek:

  1. De vuilnisbak
    Dit is de Schijf van Vijf. Een hulpmiddel om gezond en duurzaam te eten. Ga in gesprek met de klas over wat de leerlingen deze ochtend bij het ontbijt hebben gegeten en gedronken. En wat heb je gisterenavond gegeten? In welke vakken passen de verschillende voedingsmiddelen?
  1. Brommetje lust geen broccoli
    In voedingsmiddelen zitten belangrijke stoffen. Hieronder staan drie hele belangrijke met bijbehorende functie. Ga in gesprek met de klas in welke producten deze stoffen zitten.
  • Eiwitten zijn de bouwstenen van je lijf!
  • Vetten leveren energie. Je hebt er maar een beetje van nodig, maar dat beetje is heel belangrijk!
  • Koolhydraten, geven je energie. Ze zijn de brandstof voor je hersenen en zorgen ervoor dat jouw ‘motortje’ blijft draaien.
  1. Het voedselkrat
    Door eten op de juiste manier te bewaren, blijft het langer goed en is het langer te gebruiken. Zo hoef je minder weg te gooien! Dat is beter voor het milieu, want het kost heel veel energie en grondstoffen om eten te maken. Om melk en kaas te maken hebben de koeien bijvoorbeeld veel eten nodig en een groot weiland en grote stallen. Er komen daardoor slechte stoffen in de lucht, het water en de grond, zoals mest en broeikasgassen. Voor het milieu is het beter om al het eten gewoon op te eten en niet te veel kopen en te koken. Wist je dat wel een derde van het eten wordt weggegooid? Zonde toch? Dat is helemaal niet nodig.

Een voorbeeld: als je appels in de koelkast bewaart, kun je ze langer bewaren dan wanneer je ze op de fruitschaal bewaart. Tomaat, paprika, aubergine, avocado, citroen, banaan en komkommer moeten juist niet in de koelkast. Die kunnen niet goed tegen de kou, dan bederven ze eerder. Ook handig voor je ouders om te weten!

Het Voedingscentrum heeft een Ja-Nee Koelkaststicker ontwikkeld, waarop je nog even kunt nakijken waar je 12 veelgebruikte producten ook alweer het beste bewaart. Plak ‘m thuis op je koelkast, dan kan de hele familie meehelpen.

  1. Zeven roosjes Broccoli
    Soms zal je wel 10 tot 15 keer iets moeten proeven voordat je aan een smaak gewend bent. Dat hoeft trouwens niet te betekenen dat je alles superlekker gaat vinden. Misschien vind jij broccoli wel lekker, maar je vriendje niet. En blijft dat zo. Prima toch?
  1. Een ijsje met vier verschillende kleuren
    IJs is niet gezond, maar af en toe een ijsje kan best. Er is wel verschil in welke soort je kiest: de ene soort bevat meer calorieën, suiker of vet dan de andere.

TIP: Slim een ijsje kiezen? Doe dan het volgende:

  • Kies voor waterijsje
  • Zin in schepijs, neem dan één bolletje sorbetijs of yoghurtijs.
  • Met een hoorntje eet je er eigenlijk ook nog een koekje bij. Kies daarom voor een bolletje ijs in een bakje.
  • Maak met je ouders ijs. Een yoghurtijsje of een ijsje van alleen fruit is erg lekker!
  1. De droomtraktatie
    Jarig zijn is feest! Ben je op zoek naar een lekkere traktatie voor op school? Kijk dan op de website van het Voedingscentrum voor traktatietips!

Een fruittraktatie is lekker en gezond. Ben je benieuwd welke fruitsoorten het milieu het minst belasten? Dit ABCDE’tje is een handig ezelsbruggetje.

  • Appel
  • Banaan
  • Citrusfruit (bijv. sinaasappel of mandarijn)
  • Druif
  • En peer!
  1. Buitenbeentjes
    Vitamines zitten in kleine hoeveelheden in je eten en drinken. Je hebt het halve alfabet aan vitamines: A, B, C, D, E, K. Vita’ betekent leven: vitamines zijn dan ook écht nodig om je lijf goed te laten werken.

Ook mineralen komen in kleine hoeveelheden voor in je eten, terwijl je ze niet ziet. Je hebt mineralen nodig voor een goede gezondheid en voor je groei en ontwikkeling.

Vezels leveren geen voedingsstoffen, maar ze zorgen wel voor een goede darmwerking.

  1. Ra… ra ….ra, was dat maar waar!
    In de supermarkt kun je heel veel drankjes kopen: frisdrank, sap, melk, aanmaaklimonade. Maar de basis is simpel: Water en thee zonder suiker zijn de perfecte dorstlessers. In zoete dranken zoals aanmaaklimonade, diksap, sap en frisdrank zit veel suiker. En suiker, dat heb je niet nodig en is slecht voor je tanden. Kijk maar eens naar deze plaatjes hoeveel suikerklontjes er in de verschillende drankjes zitten. In light-frisdrank zit geen suiker, maar het zuur in (light) frisdrank is ook slecht voor je tanden.

Daarnaast is het ook belangrijk om melk te drinken. Daar zitten stoffen in die goed zijn voor je botten en tanden. Kies voor ‘halfvol’ of ‘mager’, daar zit minder vet in. Karnemelk is ook goed.

  1. De kookchallenge
    Veel kinderen helpen graag mee met koken in de keuken. Ook als ze dit niet zo vaak doen, kan er wel iets verzonnen worden om te doen. Denk aan het wassen van groente, tot een salade husselen. Wie kunnen er in de klas al (bijna) helemaal zelf een gerecht bereiden? Wat goed!

In het kookboek ‘De kleine keukenhulp, koken met kinderen’ staan heerlijke recepten die ideaal zijn om samen met ouders te maken. Vol met voor-, hoofd- en nagerechten om van te smullen.

  1. Het moestuin mysterie
    Wil je als docent meer aandacht besteden aan het bereiden van maaltijden op school? SuperChefs is een serie van acht wekelijkse kookworkshops voor kinderen van groep 7 en 8 waarmee ontdekt wordt hoe gezond, lekker en gemakkelijk koken kan zijn. De jonge koks leren hoe ze zelf een gezonde maaltijd kunnen klaarmaken en iets voor tussendoor.

Het programma is zo opgezet dat het goed past in de activiteitenprogramma’s van de naschoolse opvang, buurthuizen, kindervakantieweken of binnen schoolverband.

  1. Syenda en die geheim van de bobbejaan
    Zijn wortels goed voor je ogen? Moet je echt elke dag ontbijten? In deze quiz ontdekken kinderen hoeveel ze weten van eten. Ze leren vast ook veel nieuwe dingen.
  1. VergEET je ons?!
    Kraanwater is in Nederland een goede dorstlesser! Het heeft veel pluspunten: het bevat geen calorieën, het tast je tanden niet aan, het is goedkoop, goed voor het milieu, makkelijk mee te nemen en overal verkrijgbaar.

Water voert alle voedingsstoffen door je lijf. En het houdt je lichaam op temperatuur.  

  1. Nooit meer
    Steeds meer Nederlanders eten minder  of geen vlees. Dat is super! Want minder vlees eten is beter voor je gezondheid, beter voor de dieren en het milieu. Je kunt prima eten met minder of zonder vlees.

In  vlees zitten ook stoffen die goed zijn voor je lichaam zoals bepaalde vitamines. Maar in ander eten zitten die stoffen ook, zoals in eieren, noten, tempé, tofu en peulvruchten (bonen, kikkererwten en linzen). Als je die genoeg eet, dan blijft je lichaam gezond.

Kies je er voor om geen vlees, maar wel vis te eten? Dat kan prima een keer per week. Vis is een ook een vervanger voor vlees.

Groente of fruit bij iedere bij maaltijd is verstandig. In brood, vlees, vis, pasta, bonen en aardappelen zit de stof ijzer, die is belangrijk voor je lichaam. Fruit en groente helpt om de ijzer uit je voeding te halen. Zo blijf je sterk en gezond.

  1. Broodje gezond
    Soms vind je op verpakkingen van producten keurmerken. Bijvoorbeeld een plaatje van een koe of een boer, maar het kan ook alleen een woord zijn. Voorbeelden zijn Biologisch, Fairtrade, Beter Leven. Een keurmerk helpt als je voor meer duurzame producten wil kiezen. Als je bijvoorbeeld wil dat de kip een beter leven heeft gehad, dan kun je kiezen voor het Beter Leven-keurmerk. Als je het belangrijk vindt dat mensen in arme landen een goed leven kunnen leiden van de chocolade die ze hebben gemaakt, dan kies je voor fair trade-hagelslag. En zo zijn er nog veel voorbeelden.

Kijk eens goed in de voorraadkast, koelkast of supermarkt. Welke keurmerken zijn er allemaal?

  1. Een pit
    Wil je met je school in contact komen met kansarme leeftijdsgenoten uit Nepal en iets voor hen betekenen, kijk dan hier!
  1. Het is groen en het kan drijven?
    Op deze pagina staan volop tips voor originele pauzehappen en de lunch op school.
  1. Het tuintje en de compostfabriek
    Ben je als docent ook nieuwsgierig hoe je het schoolplein kan omtoveren tot een groen superplein? Lees hier het praktijkverhaal hoe een basisschool uit Leiden dit heeft aangepakt.
  1. Hap na hap
    Op zoek naar leuke filmpjes over groente en fruit voor in de klas? Op deze pagina zijn er meerdere te vinden. Hoeveel soorten groenten kent de klas? Welke fruitsoorten vinden de leerlingen het lekkerst?

Op zoek naar nog meer tips van het Voedingscentrum? Vind links over voedingsbeleid, lesmateriaal, filmpjes, quizzen en inspiratie voor in de klas. 

Onze uitgaven: bestellen kan via onze webshop